Fråga, fråga, fråga...

Den som inte frågar får inget svar. Detta gäller i synnerhet om man köper begagnat.
Problematiken med att köpa spis på distans är betydande, men som sagt tidigare, inte oöverkomlig.
Jag skall dela med mig lite av mina tips, de är högst personliga och inte vetenskapligt bekräftade på något vis.
Först, se till att få bilder på spisen. Bilden i annonsen brukar vara innan spisen tagits bort, eller i vissa fall en produktbild från tillverkaren. Se till att få närbilder på alla brännare (även den i ugnen), på pilotlågor och från alla håll och kanter. Det brukar vara stor skillnad på dessa bilder och annonsbilderna...
Se till att ALLA delar finns med, det är dyrt att handla reservdelar till de här spisarna.
Ställ precisa frågor, om alla delar på spisen. Det är ytterst sällan folk ljuger, men de utelämnar kanske en och annan detalj...
Om det kommer fram att något är sönder, kolla med tillverkaren om reservdelar finns (det är inga svårigheter att byta delar på spisarna, vänd dig till närmsta restaurangservice om du inte vill meka själv).
Om personen undviker någon fråga, ge dig inte, fråga igen. Får man inget svar, avstå köpet. Jag lovar det kommer fler spisar.
Försäkra dig också om att personen är villig att hjälpa till med transporten. Det är ju frakten som är det stora bekymret och säljaren måste vara på plats för att lämna ut spisen. Är han/hon inte där när fraktfirman kommer, så åker de därifrån direkt. Fraktfirman kommer inte heller lägga ner tid och kraft för att hjälp till med att t.ex. bära spisen ut ur huset, det måste vara ordnat innan de kommer fram.
Att föreslå säljaren en slant för att få denna service, är högst rekommenderat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0