En egen fransk gasspis

Jag är del av en generation som inte nöjer sig med mindre än det allra bästa. Jag är också del av generationen som har inte drar sig för att handla begagnat, vilket gör att man faktiskt kan få tillgång till bra prylar, utan att bli ruinerad.
En ny fransk gasspis av bättre kvalitet går lös på minst 125 000 kr, så med min ekonomi har det aldrig aktuellt. Och även om jag haft råd, är det ytterst tveksamt om jag hade handlat spis för dessa summor.
Spisarna från Lacornue, Delaubrac (som får anses som alternativ tillgängliga i Sverige) är fantastiskt snygga, men de är trots allt bara spisar. Inget mer, inget mindre.
En begagnad Lacornue går utan problem att hitta för 1500 €. Mindre än en tiodel av nypriset. Att köpa och få hem en spis från Frankrike är förstås inte det allra lättaste, men det är inte omöjligt. Bäst är att hålla sig till de kända handelsplatserna. Franska ebay är en bra marknadsplats.
Största problemet med att handla spis på distans är att få till frakten. De minsta spisarna väger 125kg (alltså kostar de 1000kr/kg...), vilket gör att ägaren inte ensam kan bära ut spisen till budet. En liten muta kan vara lösningen...
Ett alternativ, om man nöjer sig med en restaurangspis, är att vända sig till de firmor som säljer begagnad restaurangutrustning. De har inga problem att lasta spisar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej,



Det låter som en bra idé att köpa begagnat <a href="http://www.goods.se/goods/sv/listaprodukter/listaprodukter-1.504.1.php?group=prod_prod_grp-s1/4101">restaurangutrustning</a>.

2011-10-05 @ 16:21:03
Postat av: Lars

Som privat person är det helt klart ett alternativ!



Min Morice har kostat mig ca 8500kr, inkl.frakt och renovering.



Motsvarade i butik (Delaubrac eller Lacornue) hade kostat mig 125 000kr...



2011-10-05 @ 19:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0